8.6.11

Analisis Resepsi

“Kita ada beberapa jenis audiens aktif yang mahu kita sasarkan dengan dokumentari drama kita ini,” Zulkifli menambah.

Syarifah pasang telinga.

“Khalayak yang menonton bagi menjauhkan diri daripada rutin ataupun masalah peribadi,” ujar Zulkifli.

Escapism?” balas Syarifah.

“Betul,” Sofea menyahut.

“Ada juga audiens yang menjadikan filem ini sebagai satu bentuk hubungan. Media ini menjadi seperti kawan buat mereka.” Zulkifli kembali menerangkan inti gagasan pendekatan kritis.

Moviegoer?”

“Betul.” Sofea menoleh ke belakang, melihat Syarifah membuka buku catatan kecil langsung mencatat.

Zulkifli meneruskan bicara, “Kemudian ada audiens yang menjadikan filem atau media ini sebagai model, mereka mahu meniru dan menjadikan apa-apa yang didapati daripada filem itu sebagai panduan atau pedoman.”

“Identiti peribadi?”

“Betul.”

Zulkifli melihat Syarifah terkebil-kebil dari cermin hadapan. “Paling akhir filem dikatakan menjadi sumber keperluan untuk kita mengetahui perkara sebenar.”
Surveillance?” tanya Syarifah.

“Betul.”

“Jadi kita mahu rangkul dan kuasai paling tidak tiga jenis audiens terakhir untuk dokumentari-drama kita ini.” Suara Zulkifli keras bercanggah dengan bunyi hon di luar.

Dr Faisal Tehrani, Sebongkah Batu di Kuala Berang, PTS Litera Utama Sdn Bhd, Selangor, 2011, halaman 71-72.

Seputar
Tunak saya membarisi ayat demi ayat di helaian putih novel Sebongkah Batu di Kuala Berang. Baru separuh naskhah saya mengamatinya. Perlahan-lahan cuba menghadam. Maklumlah, saya bukan orang sastera juga bukan pandai sejarah. Dalam novel ini, penulis yang menerima Anugerah Seni Negara 2006, Dr Faisal Tehrani telah mempertemukan teori kedatangan Islam ke Tanah Melayu dan praktik dunia industri hiburan. Alur ceritanya menarik dan berisi. Banyak sekali unsur sejarah yang dimasukkan. Tidak kurang juga selok-belok mengusahakan industri hiburan.

Oh, saya tidak merancang untuk mengulas panjang kecuali nilai yang tersepit antara babak-babak ilmiah yang begitu membina pemikiran pembaca khususnya yang menjadi Melayu dan Islam.

Berbalik kepada petikan pendek yang termaktub di permulaan entri ini. Petikan tersebut saya kutip daripada bahagian lima novel tersebut. Sungguh, membikin filem tidak semudah meneguk air tebu sejuk yang tersedia di tangan. Mungkin sahaja habis segelas buat membasahkan tekak yang ketandusan.

Pembikin-pembikin filem harus lebih matang menyusun jalan cerita begitu juga nilai murni yang mahu diterapkan. Negara kita kekurangan filem yang dapat meraih penonton yang mampu membaca filem seperti teks. Ada fakta, bukan auta. Tersisip juga contoh yang mendidik akal dan jiwa. Benar dan telus. Mungkin ini pandangan Dr Faisal Tehrani yang cuba dibawakan kepada pembaca-pembaca tulisannya. Jika benar, bermakna saya tidak silap memahami.

Escapisme
Saya lihat, rata-rata penonton di negara kita kurang faham dan tidak dapat mentafsirkan mesej media dengan baik dan tepat. Mereka jenis escapism barangkali. Menonton hanya kerana mahu melepaskan diri daripada kesempitan dan kesesakan jiwa. Sekadar berhibur. Lepas tonton, hilang stres. Ini contoh melabel! Tidak, ini bukan melabel, tapi mengagak. Salahkah mengagak? Mungkin dengan agakan inilah kita mampu mengubah cara.

Moviegoer
Orang kata, kalau mahu tahu siapa dan bagaimana diri kita, minta dilihat siapa dan bagaimana pula individu yang paling dekat dengan kita. Boleh jadi ahli keluarga, boleh jadi teman rapat, dan saya mahu menambah satu. Genre filem. Genre filem yang sering ditonton atau genre cerita yang sering dibaca. Oleh sebab ada audiens jenis moviegoer, sering menonton kerana suka (hobi) atau cinta sehingga movie diiktiraf sebagai kawan, maka saya menambahnya dalam senarai individu yang paling dekat dengan manusia (sekalipun movie atau drama bukanlah orang yang mempunyai roh, akal dan jiwa). Kalau yang dekat dengan kita baik, maka cantiklah kita. Jika sebaliknya, faham-faham sahaja ya.

Identiti Diri
Siapa sudah menonton Nur Kasih The Movie? Saya belum tonton lagi, sebab tidak suka ke panggung. Bahkan tidak pernah pun. Entahlah, saya kira lebih baik saya membeli VCDnya yang asli. Boleh ditonton berkali-kali, dipinjamkan kepada yang sudi. Tidak rugi. Kembali kepada soalan saya tadi. Kepada yang sudah menontonnya, sudah pasti kalian mahu menyusuri alur cerita movie cinta dan pengorbanan itu, bukan? Mahu meneliti yang mana nilai soleh dan yang mana nilai toleh (jahat), kemudian diturutinya nilai-nilai soleh dalam kehidupan sendiri. Jika sudah menyoroti dan mengadaptasi, tahniah! Jika belum, mungkin perlu menghitung lagi.

Suveillance
Golongan ini memilih. Hanya menonton filem bermutu. Filem yang punya nilai estetika tersendiri. Bukan main belasah asal jadi cerita. Bagi mereka, dalam filem ada kebenaran. Mereka benci kepalsuan. Palsu dalam isi cerita. Bohong, tidak telus. Sehingga mereka tidak ragu. Hati mereka terbuka. Minda mereka terpelihara. Waras mereka terbela. Akhirnya, mereka jadi orang bijaksana. Nah, kumpulan inilah yang kita mahukan. Kelompok ini jugalah yang kita harapkan.

Saranan
Pembikin-pembikin filem Malaysia, bikinlah filem atau cerita yang bukan sekadar menghiburkan audiens tapi memandaikan audiens. Anak-anak Malaysia, pilihlah filem atau cerita yang bukan sekadar menghiburkan kita tapi memandaikan kita.

Filem adalah penghibur. Filem dikira sahabat. Filem jugalah identiti. Filemlah pembongkar.

Sekali lagi, banyak orang memiliki budaya escapisme dalam menikmati indahnya hiburan. Namun, ada juga orang yang duduk dalam kelompok moviegoer, identiti diri dan surveillance. Cuma jumlahnya mungkin tidak begitu membahagiakan.

Saudara, kita yang mana?



Hujung entri:
Penulis novel Sebongkah Batu di Kuala Berang berjaya menaburkan nilai-nilai moral Islami melalui sebuah kisah  sejarah yang memperkaya hati. Mampukah saya menjadi sepertinya?