28.6.11

Kalaulah Kalau

Kalaulah aku pohon merimbun
akan kupayungi insan kerdil
dari panas, hujan dan embun.

Kalaulah aku pohon berbuah lebat
akan kugugurkan buah manis dan lazat
untuk insan kerdil yang memang berhajat.

Kalaulah aku air mengalir tiada putusnya
akan kubiarkan insan kerdil kehausan
meneguk daku sepuas-puasanya
dan
kalaulah aku halilintar ganas
akan kulibas semua insan
kejam yang selama ini menindas
agar hancur berkecai ditelan bumi.

Alangkah bahagianya kehidupan
kalau semuanya saling bergandingan
tiada penindasan
tiada pertelingkahan
tiada penipuan.

Kalaulah keamanan dan keadilan
dapat ditegakkan
nescaya bersinarlah cahaya kedamaian.

Puteh Hashim
Kajang, 1 Mac 1998


"Ingin sekali aku menjadi pohon yang merimbun dan berbuah lebat itu.
Ingin sekali aku menjadi air yang mengalir tanpa pernah putus itu.
Ingin sekali aku menjadi halilintar yang ganas itu.
Ingin sekali, aku menjadi penegak keamanan dan keadilan itu."

Duhai hati, dengarlah suara yang berbisik ini!