21.5.11

Dia Enzim Saya!

Saudara pengerusi majlis bangun dari tempat duduknya. Tangannya memegang kertas putih separuh A4. Bibir kertas itu kelihatan berliku-liku. Tidak cantik. Ada kesan koyak. Semua mata dalam bilik kuliah tertumpu ke arah pengerusi majlis itu. Manakala sang penceramah asyik sahaja meneruskan bicaranya.

Langkah saudara pengerusi majlis menghala ke arah sang penceramah. Sang penceramah yang sedang sibuk menyampaikan kuliahnya diam seketika. Kertas putih yang dipegang tadi diunjukkan. Mulut saudara pengerusi terkumat-kamit. Ada perkara yang disampaikan. Kepala sang penceramah mengangguk-angguk, faham. Mulutnya turut bergerak menuturkan sesuatu.

Saudara pengerusi majlis kembali duduk di tempat asal. Sang penceramah tidak bersuara. Tidak tahu kenapa. Semua pendengar yang hadir dalam kuliah itu saling berpandangan. Masing-masing mencari sebab.

“Saudara dan saudari yang dirahmati Allah.” Sang penceramah mula menyusun kata. Semua menanti sambungannya.

“Ibu Yoyoh Yusroh telah kembali ke rahmatullah akibat kecelakaan jalan raya di Cirebon, Jawa Barat. Mari kita mensedekahkan doa dan al-Fatihah untuk almarhumah. Semoga Allah mencucuri rohnya. Al-Fatihah..” Sang penceramah menyambung kata.

Bilik kuliah menelan sunyi yang terbina. Semua pendengar membaca al-Fatihah dan doa untuk arwah wanita berjiwa mulia itu. Jujurnya, mereka tidak mengenali perempuan itu. Saya juga tidak terkecuali. Sungguh, baru hari ini saya mengerti bahawa selama ini ada wanita berperibadi indah yang namanya Yoyoh Yusroh.

Sang penceramah meneruskan bicaranya, “Saudara dan saudari, almarhumah adalah seorang kader wanita di PKS, menjadi ahli DPR di Indonesia. Ibu Yoyoh banyak mengendalikan aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan sekalipun beliau mempunyai 13 orang anak.”

Tiga belas orang anak?! Saya terkejut. Hakikatnya, bukan jumlah anak yang saya kagetkan, tapi semangatnya luar biasa. Mana tidaknya, seorang ibu anak tiga belas, tetap aktif dalam dakwah dan pentadbiran negara!

“Beliau masih tetap berkhidmat dalam hal-hal agama, dakwah, masyarakat dan politik Indonesia walaupun memiliki anak yang ramai,” tokok sang penceramah.

“Subhanallah..” Lafaz tasbih keluar dari mulut para pendengar serentak.

Saya tersentuh. Saya muhasabah. Saya malu. Malu dengan diri sendiri yang masih belia muda, masih belum punya keluarga, tapi sering terkial-kial dalam berbuat apa sahaja. Astaghfirullah..

Sesi penyampaian kuliah diteruskan. Telinga mendengar, mata melihat. Namun, semuanya hampir berlaku dengan bersahaja lantaran hati yang terusik dengan pemergian sosok peribadi itu.

'Tangan yang lembut menghayun buaian mampu menggoncang dunia, mencipta sejarah'.
Madah ini bukan lagi fantasi. Almarhumah telah meninggalkan bukti. Menjadi pemangkin kekuatan diri.

"Allahummaghfirlaha wa’afiha wa’fu ‘anha."

Sungguh, mati itu pasti. Yang belum pasti adalah keadaan iman kita saat ajal datang menjemput. Semoga Allah mematikan kita dalam keimanan yang baik. Berdoalah, berusahalah. Ayuh!

_
Nota Entri:
*almarhumah : istilah Bahasa Arab, bermaksud yang dicucuri rahmat ke atasnya
*DPR : Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia
*"Allahummaghfirlaha wa’afiha wa’fu ‘anha" ialah lafaz doa untuk si mati.