15.6.11

Mengintai Hening Dalam Sibuk

Ada ketika kita perlu mengambil jarak sejenak
dari kesibukan yang membuatkan jiwa dan badan kita lelah dan penat.

Ada kala kita harus menemukan ketenangan dan kedamaian hati
tatkala bertambahnya kekayaan yang melekakan.

Ada masa kita perlu berdiam diri sejenak di saat bertambahnya
kesibukan kita yang semakin menyibukkan hati dan fikiran
dengan hiruk-pikuknya dunia yang sesak.

Ada waktu kita perlu bertanya tentang iman kita
dengan memperhatikan amal-amal kita.

Ada masjid yang tersergam indah, tapi kosong dari hidayah.

Kita sibuk memegahkan bangunan, sedangkan tetangga masjid
yang kekurangan mencari santunan daripada orang yang tidak seiman.

Kadang zikir kita tak mengantarkan kepada ketenangan,
padahal seharusnya zikir menjadikan hati kita tenang
sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran.

Bukan al-Quran yang salah memberikan perintah,
tetapi kita yang tidak beringat bahawa iman harus disertai dengan amal soleh.

Sebahagian orang berzikir bukan untuk mengingati-Nya,
tetapi sekadar mahu merasai ketenangan setelah sekian lama merasai keringnya hati.



Sudah saya katakan, saya tidak mahir menulis. Apatah lagi berkias seperti orang lama. Tulisan ini saya salin daripada sebuah buku, Membuka Jalan ke Syurga. Begitu terkesan dengan setiap butir aksara yang disusun kemas memberi makna. Saya duduk, merenung dan berfikir. Lantas, saya menulisnya di sini untuk diri sendiri. Semoga saya ingat apa yang saya tulis hari ini kerana sesungguhnya saya seorang yang lupa.