8.10.14

Linguistik Kanak-kanak

Klik gambar untuk besarkan.

Nota 1 
Tahukah anda bahawa kanak-kanak yang belajar lebih daripada satu bahasa akan mencapai satu tahap penguasaan bahasa yang sama dengan kanak-kanak yang bercakap satu bahasa sahaja. (Zurer Pearson, B., Fernandez, S. C., Kimbrough Oller, D. , 1993.) 

Nota 2 
Kanak-kanak dapat belajar dua bahasa dalam satu masa. Pada awalnya, mereka mungkin dapat menguasai sedikit sahaja perkataan dalam setiap bahasa yang dipelajari. Akan tetapi, ia bukan bermakna kanak-kanak ini bermasalah dalam bahasa. Kajian menunjukkan bahawa sekiranya anda mengajar dua bahasa kepada kanak-kanak, kosa kata kanak-kanak ini sama sahaja dengan kosa kata yang terdapat pada kanak-kanak yang hanya belajar satu bahasa sahaja. Sesetengah ibu bapa risau anaknya akan melupakan bahasa kandung atau bahasa ibunda mereka. Hal ini ternyata tidak benar. Selagi mana ibu bapa menggunakan bahasa yang teratur di rumah, maka kosa kata bagi bahasa di rumah itu akan terus berkembang pesat. (Pearson, B. Z., Fernandez, S. C., Lewedey, V., & Oller, D. K., 1997) 

Nota 3 
Apabila genap usia dua tahun, kanak-kanak sepatutnya telah mempunyai jumlah kosa kata sekurang-kurangnya 200 perkataan. (Chapman,2000; Miller, 1981; Weiss, Gordon, Lillywhite, 1987) 

Untuk pencerahan lain, baca sini dan sini

Q: Should I become a specialist in speech-language therapy or at least a speech-language therapist?