18.6.11

'Al-Imtiyaz'ku



Naskhah majalah empat tahun tua diincar. Rupanya masih elok. Cuma ada beberapa halaman yang sudah tertanggal dari tetulang. Kulitnya berhabuk sedikit. Lebih bersih daripada sebelum ini. Baru minggu lepas dibelek-belek. Dan minggu ini dibelek lagi. Majalah lama itu benar-benar menyentuh hati tuannya. Helaian demi helaian diimbas. Gerakan tangan terhenti. Khali sejenak. Terpana melihat "Madah Ibunda". Tersenyum sendiri. Helaian seterusnya dilihat sekelebat. Tersenyum lagi. Bagai ada anekdot atau kisah indah di sebalik potret yang masih segar terakam di muka-muka majalah.

Sungguh, tuan majalah itu kelihatan seperti sudah tidak siuman. Semacam telah hilang akal. Seakan-akan kena sampuk semangat cinta. Ya! Memang tuannya telah disampuk semangat itu. Bahkan sejak dulu. Sungguh, cinta tuan majalah itu masih belum pudar. Cintanya kepada madrasah dalam majalah itu masih belum pergi.





Hari ini, seharusnya saya berada di tiga tempat yang berbeza. Sudah tentu di kawasan yang tidak sama. Bangi. Subang Jaya. Kuala Lumpur. Seharian saya berkelana di selatan negeri sendiri. Sudah pasti jasad kecil ini tidak berdiri di madrasah pagi tadi. Bersama warga Bestari dan ahli alumni. Semestinya juga tidak di ibu negara bagi menghadiri sesi audisi di sebuah stesen TV islami. Saya punya prioriti. Memilih bukan ikut kehendak hati. Tapi, berpasak pada janji. Sungguh!

Dan saat menulis entri tidak berisi ini, saya diam di rumah sendiri.

_
Nota Entri:
*diincar: diperhati, dibelek
*khali: senyap
*sekelebat: sekali imbas
*anekdot: kisah lucu
*berkelana: berpergian, mengembara
*madrasah: tempat belajar
*audisi: uji bakat
*prioriti: keutamaan